KENNISMAKEN MET HET TEAM VAN DE WINTER & RIJKEBOER

In de Schakel heeft u eerder stukjes gelezen over de Winter & Rijkeboer Uitvaartverzorging. U maakte kennis met de directeur-eigenaar, Arno de Winter. Hij vertelde u o.a. over de manier van werken van zijn bedrijf. Ook had hij het over de jaarlijkse herdenkingsbijeenkomsten en de rouwverwerkingsbijeenkomsten, die zijn bedrijf organiseert voor de families. Arno noemde en roemde hierbij altijd de inzet van de leden van zijn team. Onmisbaar voor het bedrijf. Soms zichtbaar aanwezig, omdat families hen tegenkomen in de periode na het overlijden. Soms onzichtbaar, maar o zo belangrijk, aanwezig op de achtergrond.
Het team bestaat uit; de 7 gastvrouwen die de families tegenkomen tijdens de condoleances en diensten; de man achter de schermen Danny Nagtegaal en uitvaartbegeleidster Natalie Pino. In dit stuk maakt u kennis met Danny en Natalie.

DANNY EN NATALIE
Danny werkt al ruim 20 jaar bij de Winter & Rijkeboer, of haar voorganger. Hij kent het bedrijf tot in de haarvaten en kent ook veel Maassluise families. Hij is de man, die alle zaken achter de schermen regelt. Families kunnen Danny aan de telefoon krijgen als ze een overlijden melden, of meer willen weten over zaken rondom een uitvaart.
De gesprekken bij de families thuis en de organisatie van de uitvaart is de verantwoordelijkheid van de uitvaartbegeleiders. Bij de Winter & Rijkeboer zijn dat Arno de Winter en Natalie Pino.

HET WERK VAN DANNY EN NATALIE
Op een gewone doordeweekse dag komt de schrijver van dit stuk op het kantoor van de Winter & Rijkeboer aan het Julianaplantsoen, om meer te weten te komen over het werk van Natalie en Danny.
Natalie is er op dat moment niet. Zij is weg voor een afspraak met een familie, die een aantal uren daarvoor een overlijden heeft gemeld. Danny is druk bezig aan de telefoon. Natalie heeft net gebeld met de uitkomst van het eerste gesprek met de familie en Danny moet, binnen korte tijd, een aantal zaken regelen. De familie wil immers zo snel mogelijk weten of de datum en het tijdstip, dat de familie gekozen heeft voor de uitvaart, mogelijk is. Dat betekent voor Danny; bellen met de kerk, de dominee, de begraafplaats of het crematorium. Allemaal zaken, die naadloos in elkaar moeten passen.
Als de overledene moet worden overgebracht naar het rouwcentrum, wordt ook het vervoer geregeld. Ook het lichaam van de overledene moet worden verzorgd. Dat kan door de familie, of een daarvoor gespecialiseerd bedrijf. Als deze eerste, belangrijke, zaken geregeld zijn, is er in de dagen daarna meer tijd om, met de familie, alle andere zaken van de uitvaart verder te regelen.

Natalie is x jaar uitvaartbegeleidster. Eerst bij een grote landelijke uitvaartorganisatie en nu alweer 6 jaar bij de Winter & Rijkeboer .
Natalie: “Ik heb voor dit bedrijf gekozen, omdat er hier veel persoonlijke aandacht is voor de families. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een urenverantwoording hoeven af te leggen. Ik mag voor een familie net zoveel tijd nemen als nodig is. Die manier van werken past bij mij. Ik wil de families gerust stellen en ontzorgen. In het eerste gesprek met de families, vertel ik alles wat zij op dat moment moeten, of willen weten. Ik neem hiervoor alle tijd en zorg dat de families rust krijgen, als het gaat om de organisatie van de uitvaart. Ze moeten het gevoel hebben dat, wat dat betreft, alles wel goed komt. Ze hebben op dat moment al genoeg aan hun hoofd.
Na het eerste gesprek worden veel zaken in gang gezet. In de dagen daarna is er dan nog voldoende tijd om verder zaken te regelen. De uitvaartdienst, de muziek, sprekers, enzovoort. Ik heb daarom tot en met de dag van de uitvaart iedere dag contact met de families. Ik denk dat dat een van de sterke punten van ons bedrijf is.”

Danny “Families hebben veel meer tijd voor het regelen van de uitvaart dan ze soms denken.
Wettelijk moet de overledene binnen 6 werkdagen na het overlijden, begraven of gecremeerd zijn, waarbij de dag van overlijden niet meetelt. In de periode van Kerst en Oud & Nieuw, kan die periode zomaar uit 12 dagen bestaan. Je hebt tegenwoordig dus veel meer tijd dan vroeger en die tijd kunnen de families, als ze dat willen, gebruiken voor het regelen van allerlei zaken rondom de uitvaart. Belangrijk, als er bijvoorbeeld familie uit het buitenland moet overkomen.”

WAT MAAKT HET BEDRIJF UNIEK?
De Winter & Rijkeboer is een bekend uitvaartbedrijf binnen Maassluis, dat de afgelopen jaren een mooie constante groei laat zien. Dat, ondanks de groeiende concurrentie. Vanwaar dat succes? Wat maakt dat families kiezen voor dit bedrijf?
Volgens Natalie en Danny, heeft hun bedrijf een aantal unieke punten.
Allereerst de bedrijfscultuur, waarin tijd en aandacht voor de families, een eerlijk advies en transparantie over de kosten, als meest belangrijk worden gezien. “Veel mensen kennen Arno, hij lijkt wel iedereen in Maassluis te kennen en alle Maassluizers kennen hem.” volgens Natalie. Maar ook veel van de andere werknemers zijn bekende gezichten in Maassluis en omgeving. Dat komt vertrouwd over.
Een groot voordeel is zeker het eigen rouwcentrum aan het Julianaplantsoen. Met een warm interieur, goed bereikbaar en gunstig gelegen, naast de begraafplaats en vlak bij het station, waar straks de metro gaat rijden.
“Het voordeel van een eigen rouwcentrum is dat bijna alles kan. Maatwerk bij de condoleances of de dienst. Wij kijken niet op een kwartiertje, of soms zelfs een uurtje meer, zoals je vaak bij de grotere organisaties ziet. Als een dienst of condoleance uitloopt, kan dat. Wij hebben dat zelf in de hand en dat geeft de families rust.” zegt Danny.

Op de vraag aan Natalie of mensen het prettig vinden te kunnen kiezen voor een vrouwelijke uitvaartbegeleidster zegt ze: “Die keus is een voordeel. Eerlijk gezegd komt het niet zo vaak voor dat families speciaal naar een vrouw vragen, maar als ze dat willen, kan dat.”

TRANSPARANTIE OVER DE KOSTEN
Natuurlijk komen in het gesprek ook de kosten van de uitvaart naar voren, of liever gezegd het gebrek aan transparantie hierover bij uitvaartbedrijven, volgens een recent onderzoek van de consumentenbond. Hoe zit dat bij de Winter & Rijkeboer?
Natalie: “Ik begrijp de roep om transparantie wel. Families willen weten waar ze aan toe zijn. Wij vinden het ook vervelend als families achteraf geconfronteerd worden met kosten waar ze niet op gerekend hadden. Dat is heel triest voor de families, maar ook niet goed voor onze naam. Bij het regelen van de uitvaart speelt het bedrag dat de families kunnen en willen besteden een belangrijke rol. Families zitten vol in de emotie op het moment dat de uitvaart moet worden geregeld en vinden het soms lastig om rationele keuzes te maken. Alleen het allerbeste voor de overledenen, en dat is vaak ook het duurste, lijkt dan goed genoeg. Wij nemen er de tijd voor dit met de families goed door te spreken en hen te adviseren. Niet zelden valt dan bijvoorbeeld de keuze op een goedkopere kist, dan waarvoor in eerste instantie was gekozen.”
Danny vult aan: “Na het eerste gesprek krijgen de families van ons altijd een gespecificeerde kostenopgaaf. Dus, per aparte post een bedrag. Wij werken niet met ondoorzichtige pakketten. De kosten kunnen wel wijzigen, Bijvoorbeeld als er meer bezoekers komen dan de familie in eerste instantie heeft opgegeven. “ Ook dat bespreek ik vooraf met de families,” zegt Natalie.

Natalie tot slot; “Wat natuurlijk ook mogelijk is en wat we steeds meer zien, is, dat mensen vooraf, dus voordat er sprake is van een overlijden, een gesprek met ons voeren over de uitvaart en alles wat daarbij komt kijken, inclusief de kosten. Dan kan je in alle rust en zonder emoties keuzes maken en vergelijken. Die keuzes kan je dan ook nog eens vastleggen. Hiervoor hebben we een speciaal boekje ontwikkeld, dat je bij ons kunt ophalen of kunt vinden op de website.”

Wilt u meer weten over het werk van Natalie en Danny, of alles wat er komt kijken bij een uitvaart. Kijk dan op onze website of bel ons tijdens kantooruren via 010-5923078