Ruim 5 jaar geleden werd Arno de Winter eigenaar van het uitvaartbedrijf, nu bekend onder de naam de Winter & Rijkeboer.

Inmiddels heeft Arno’s bedrijf vele uitvaarten mogen verzorgen en heeft Arno met zijn team, een bekende en vertrouwde naam opgebouwd in de uitvaartverzorging.

Ondanks toenemende concurrentie maakte de Winter & Rijkeboer de afgelopen 5 jaar een mooie, gestage groei door.

 

“Daar hebben we keihard voor gewerkt.” zegt Arno. “Iedere uitvaart is uniek, net zoals de families waarvoor we mogen werken. In dit vak kan je alleen maar goed zijn als je je dienstbaar opstelt aan de familie van de overledene. Na een overlijden hebben de nabestaanden al genoeg aan hun hoofd. Van ons mogen ze verwachten dat wij ons inleven in hun wensen, goed luisteren en, waar zij dat willen,  zaken uit handen nemen.

Ook na 5 jaar werkzaam te zijn in dit vak, is routinematig handelen uit den boze. Je moet scherp blijven en op de kleinste details letten. Zaken moeten in een keer goed zijn, je kunt het niet overdoen.”

 

Transparantie

De laatste tijd is in de pers veel te doen over de kosten van de uitvaart en de rol van de uitvaartondernemer hierin.

Arno: “ Deze berichten doen de uitvaartbranche geen goed en dat betreur ik. Kosten zijn niet eenvoudig met elkaar te vergelijken. Denk alleen maar aan de kosten die de gemeente in rekening brengt voor een plekje op de begraafplaats, of de kosten van een crematorium. Deze kunnen enorm verschillen en zijn niet door ons te beïnvloeden.

Wat ons werk betreft ervaar ik dat de families best wel begrijpen dat een uitvaartondernemer diensten verleent waarvoor betaald moet worden. In die zin runnen ook wij een “gewoon” bedrijf . Belangrijk is dat we, in de gesprekken met de families, volkomen transparant zijn over de diensten die geleverd worden met de bijbehorende kosten, we niets opdringen en open en eerlijk adviseren over de mogelijkheden. Moet het bijvoorbeeld de spreekwoordelijke koffie met cake worden na de uitvaart, of worden het luxere hapjes en drankjes.

Worden het 200 kaarten of 100. Moet het een dure kist worden of de goedkoopste. Wil de familie alles aan ons overlaten, of ook zelf een aantal zaken regelen. Maakt de familie bijvoorbeeld  zelf de kist, of bestelt men er een via internet. In deze gevallen is onze rol beperkt tot een advies over de voorschriften waar de kist aan moet voldoen. Er kunnen vaak meer keuzes gemaakt worden dan waar de families in de hectiek van na het overlijden aan denken”.

 

Ons werk stopt niet na de uitvaart

Ook na de uitvaart blijft er aandacht voor de families. Arno: “Ik breng altijd zelf de factuur langs en hoor dan graag hoe het met de families gaat en hoe zij onze dienstverlening hebben ervaren. Ook als er zaken beter kunnen. Jaarlijks organiseren we in ons rouwcentrum een herdenkingsbijeenkomst voor nabestaanden, die het afgelopen jaar een dierbare hebben verloren. Gezien de hoge opkomst voorzien we hiermee in een behoefte.”

 

Dit werk past mij als een jas

Arno is inmiddels ruim 5 jaar werkzaam in dit vak en kan oprecht zeggen dat dit werk hem past als een jas.  Arno: “Het zorgzame en de persoonlijke aandacht die ik kan geven vind ik het mooiste wat er bestaat. Van de nabestaanden krijg ik er veel voor terug, bijvoorbeeld de mooie en warme bedankbrieven en de positieve mond-tot-mond reclame. Uitspraken over ons als: “Verzorgt Arno’s bedrijf de uitvaart? Nou dan zit het wel goed!”) maken je stil en dankbaar.  Voor sommige families hebben wij al de derde uitvaart mogen verzorgen. Dat is de beste feedback die je kunt krijgen en zegt ook veel over de waardering en het vertrouwen dat zij in ons hebben. Ik hoop dan ook dit werk nog lang te mogen doen.”

 

Voor meer informatie: www.dewinterenrijkeboer.nl, of bel: 010-5923078 (dag en nacht bereikbaar)

2017-12-03T13:15:49+00:00