4 jaar geleden werd Arno de Winter de nieuwe eigenaar van het uitvaartbedrijf. “Dat willen we nu ook duidelijker in de naam naar voren laten komen”, vertelt De Winter. Hoewel Jolanda Rijkeboer vanaf de overname niet meer verbonden is aan de uitvaartonderneming, is de naam nog zo bekend, dat het De Winter niet verstandig leek er helemaal afscheid van te nemen. Met de nieuwe naam heeft het bedrijf ook een nieuwe huisstijl en vernieuwde website gekregen.

“De enigen die echt aan alles moeten denken, dat zijn wij”

Ontzorgd en geborgen

Inmiddels hebben De Winter en zijn team hun eigen, unieke stempel op de bedrijfsvoering gedrukt. Deze staat voor een hoogst persoonlijke benadering en een verregaande zorg voor de klanten, door De Winter ‘families’ genoemd. “De enigen die echt aan alles moeten denken, dat zijn wij. De families moeten zich compleet ontzorgd en geborgen voelen.” Hij haalt een dikke map met ansichtkaarten, brieven en mails tevoorschijn. “Het verschil! Je bent een vakman en een prachtmens”, “Je hebt mij en mijn gezin zo goed begeleid en voorbereid. Ik denk terug met een goed gevoel en dat blijft MIJN herinnering”. “Hier doen we het voor, echt waar”, zegt hij, “geld is voor mij niet de belangrijkste drijfveer. Nooit geweest ook.”

 

Eigen uitvaartcentrum

De Winter & Rijkeboer heeft een eigen uitvaartcentrum. “Een stevige investering maar ik prijs me hier erg gelukkig mee”, zegt De Winter. “We kunnen hierdoor optimaal inspelen op de wensen van de families en alles heel persoonlijk maken. Ons uitvaartcentrum is 24 uur per dag beschikbaar. Mocht de familie, bij wijze van spreken, de behoefte voelen om de overledene ’s nachts te bezoeken, dan kan dat natuurlijk.”

 

Duidelijke afspraken

De verregaande zorg voor klanten betekent ook dat, samen met de families, wordt bekeken welk budget beschikbaar is voor de uitvaart en hoe zij op de meest passende manier binnen dat budget kunnen blijven. “Geld is vaak niet iets, waar de familie op dat moment als eerste mee bezig is”, zegt De Winter. “Wij voelen ons er verantwoordelijk voor dat de nabestaanden, achteraf, niet met vervelende financiële verrassingen worden geconfronteerd.”

 

Mond-tot-mondreclame

Met als gevolg mond-tot-mondreclame die De Winter & Rijkeboer een gestage groei bezorgt in Maassluis en omstreken, ondanks de toegenomen concurrentie: “Wij verzorgen uitvaarten voor iedere beurs, maar dat gaat in tegenstelling tot wat je nog al eens ziet bij de prijsvechters, nooit ten koste van de aandacht. Dat is echt mijn eer te na. Het moet kloppen tot in de details, daar sta ik voor in.”

 

Ultieme zingeving

“Wij zijn er vóór – het is een trend dat mensen voor hun overlijden zaken willen bespreken -, tijdens, maar zeker ook ná de uitvaart”, aldus De Winter. “We willen ook iets bieden voor het leven erná.

Zo houden we jaarlijks de, inmiddels hoog gewaardeerde, herdenkingsbijeenkomsten en bieden we sinds kort rouwverwerkings-bijeenkomsten met een professionele coach aan.

De factuur ga ik altijd persoonlijk bezorgen. Op andere momenten informeer ik hoe het met de nabestaanden gaat. Mijn eerste begrafenis was die van een jonge vrouw en ik heb nog steeds contact met haar echtgenoot. Ik kom natuurlijk de families ook in de supermarkt tegen.” Niet te veel van het goede? De Winter: “Ik zou niet anders willen. Liever dit, dan meer vrije tijd. Dit werk is voor mij de ultieme zingeving waarin ik al mijn gevoel en talent kwijt kan.”

2017-04-14T11:16:43+00:00